Månadens hälsotips: grodda mera!

I månadens hälsotips så tänkte jag tipsa om lite nyttiga saker som man stoppar i munnen, nämligen groddar! Energibomber som innehåller järn, magnesium och speciellt mycket C-vitamin. Här är några av fördelarna med att grodda:

  • man har alltid grönsaker hemma
  • man får i sig massa nyttiga ämnen
  • det är billigt
  • det är roligt
  • dom är fina och goda att ha i en sallad
Det finns en stor variation på vad man kan grodda: mungbönor, alfalfafrön, bokchornsklöverfrö (smakar curry), solrosfrön m.m.

Så här gör jag när jag groddar mungbönor:
  1. Sköljer 1 dl mungbönor noga och lägger dem sedan i blöt över natten.
  2. Häller bort vattnet och sköljer dem sedan ordenligt igen
  3. Lägger bönorna i en burk av glas eller plast och täcker öppningen med ett nät som fästes med gummisnodd (eller använder en riktig groddburk som ni ser på bilden). Vattnet måste kunna rinna av.
  4. Låter burken stå upp och ned under en handduk framme på bänken och sköjer igenom groddarna 2-3 ggr/dag. Efter typ 1½-2 dagar så är de klara! Förvara dem i kylen - de håller 3-4 dagar.
Jag vill gärna ha frågor eller förslag på saker ni vill att jag skall skriva om när det gäller hälsotips! Skriv gärna en kommentar här eller maila!

Vad tycker du?
Postat av: Erika

Det med stenarna är min mammas påhitt. De är rätt roliga =) Groddar är gott, jag måste ta och grodda. Förra gången jag gjorde det så glömde jag helt bort burken. Det var min sambo som upptäckte att det luktade illa ur skafferiet och där stod burken med ruttna groddar *urk*. Jag ska inte glömma bort groddisarna nästa gång =)

Postat av: Linda

det är gott med groddar, men det verkade invecklat :)
Jättelätt att göra libanesiskt hemma o lika gott som ute :) jag älskar kycklingröran..

2007-07-31 @ 17:36:22
URL: http://pindus.blogg.se/
Postat av: Lalisen

Erika: Ja dom är ju helfestliga :) *asg* Va härligt med ruttna groddar ;)
Linda: Jag trodde också att det var invecklat men när man väl gjort det en gång och fått in stajlen så går det som på räls ;)

2007-07-31 @ 21:22:23
URL: http://lalisen.blogg.se
Postat av: ÅÅ

Vet ni att groddar e den mest smittsammaste till Salmonella bakterierna? Det visste inte jag heller förut förens jag fick veta det och blev utsatt för det!!!

2008-03-24 @ 22:37:09

Skriv något gulligt här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback