Månadens hälsotips: omega-3 tillskott!

Tänkte i samband med tävlingen som kör igång imorgon att ta itu med kategorin "Månadens hälostips". Den har legat på is bra länge, så nu skall vi se om vi inte kan blåsa liv i den igen. Ni får gärna komma med tips om vad ni vill att jag skall ta upp. Så känns det inte som att jag föreläser och ger pekpinnar som en annan lärare ;)

image1227De flesta vet vid det här laget att vi behöver omega-3 fettsyror för att må bra. En av de bästa källorna är omega-3 från fisk. Om man - precis som jag - inte är något stort fan utav fisk så kan ett tillskott vara på sin plats. Vi skall få i oss ca 1000-2000mg/dag för att kroppen skall må bra. Omega-3 hjälper bl.a. hjärtat, smörjer leder och hud och tarmar. Dessutom är en stor del av vår hjärna uppbyggd av fett vilket betyder att vi behöver underhålla det lagret där för att den skall fungera optimalt. Visste ni att den senaste forskningen visar att under en graviditet så krymper mammans hjärna med 5%. Det ni! Det är rätt mycket. Så mycket går åt till det nya livet som växer. Då är det verkligen viktigt att äta ett tillskott. Barnet får oftast i sig allt det den behöver, men den som blir lidande är ju mamman...

Fettsyrebrist kan visa sig bl.a. i att man får glanslöst och torrt hår, torr hud. Man kan även märka det på att det knakar lite i lederna. I vissa fall märker man det inte alls, men det är en billig livförsäkring som på lång sikt kan göra mycket gott för oss. Dessutom kan den hjälpa dem som har dålig blodcirkulation och som ofta känner sig frusen om händer och fötter.

Det man skall tänka på är att välja en fiskolja som är av bra kvalitet. Detta pga att om den inte är av bra kvalitet så blir den lätt instabil = den härsknar. Och sånt fett vill vi inte få i oss ;) Dessutom vill man veta att den inte innehåller massa rester av tungmetaller och annat skräp. En bra regel är att alltid handla den i häloskost eller på apoteket. Där är alla oljor kontrollerade och man vet att de håller måttet.

Nu till det roliga - jag lottar ut två förpackningar av fiskoljan Biomega från Daily Wellness serien som säljs på Life. Det är en fiskolja av bra kvalitet som det räcker att du tar 1 kapsel/dag.

Se inlägg imorgon bitti för tävlingsinformation!

För fler hälostips, klicka
här.

Vad tycker du?
Postat av: Lina

Åh vad bra! Jag ser fram emot tävlingen, för det där vill jag vinna :)

Postat av: Tonymonica

Great idea make it site. Thank you.

2010-04-19 @ 12:02:39
URL: http://tonymonica.3steps.com

Skriv något gulligt här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback