The weekend

Oj, den här helgen har det varit mycket av allt: pengar, mat och folk. Haha, låter väl bra? Pengar = vi fick sålt våran förra bil och det är ju alltid positivt så man slipper betala på två stycken ;) Lite vemodigt kändes det ändå. Vi har tyckt om vår lilla röda racerbil... Sen bar det iväg till Uddevalla där hela R:s familj samlades. Alltid kul att träffas och det blir livat med massa barn och det flippas mellan kanalerna på tv:n när olika viljor styr, hehe.

Ikväll har vi haft myskväll och ätit god middag i grekisk style. Efteråt blev det Ben&Jerry glass. Our favourite :) Nu bär det alldeles strax av mot sängen. Imorgon kommer ett nytt dagens fynd! Tills dess ger jag er receptet på "min" smarriga kardemummakaka. Det hörs ju på namnet att det är gott - Karde MUMMA kaka *fniss* Iaf så kan jag verkligen rekommendera den här om man vill göra en enkel med god och saftig kaka.


Kardemummakaka
100 g smör eller margarin
3 dl socker
1 ägg
1 msk grovt stött kardemumma
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 1/2 dl mjölk
3 msk pärlsocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C. Rör matfett och socker smidigt. Tillsätt ägg och kardemumma.
2. Blanda vetemjöl med bakpulver och tillsätt blandningen växelvis med mjölken så att smeten blir väl blandad.
3. Smörj och bröa en rund 2-liters kakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Häll smeten i formen och strö över pärlsocker.
4. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 45 minuter. Gör stickprov, kakan ska vara genomgräddad. Låt svalna på galler.


Nattinatt!

Vad tycker du?

Skriv något gulligt här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback