Fudgekakor och örngott

99363-567Här är det jag fyndade på Hemtex idag! Två örngott och en liten ljuslykta. Båda med lite japaninspirerat mönster med små söta blommor. Det var 40% i hela butiken, så man var ju "tvungen" att passa på ;)

Nu har vi ätit pizza å kollat på film -
Boog och Elliot. Så skön. Aston Kutcher gör Elliot's (hjortens) röst. Och han gör det verkligen bra! Kan verkligen rekommendera den.

Här kommer också som utlovat receptet på den underbara Fudgekakan:

image551

Smet
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fudge
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gr choklad
100 gr smör (obs! skall i sist, när den kokat!)

Gör så här:
Smält smör i en kastrull. Rör ihop med socker och ägg i en skål. Rör ned resten av ingredienserna. Bred ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Ungefär 2-3 cm tjockt. Grädda i 175 grader ca 15 min. När du tagit ut den vänd den och lägg med ovansidan uppåt på ett nytt bakplåtspapper.

Nu kan du koka ihop allt utom smör i fudgesmeten. Låt koka under omrörning 15-20 min. Det skall bli tjockt! Sen när det kokat klart så rör man ner smöret. Bred sedan på kakan och ställ in i kyl eller frys. Klarttt!

Skall ta bilder på den nästa gång jag gör den ;) Missade det den här gången. Men de som jag bjöd älskade den och många sa att det var den godaste chokladkaka de ätit. Min syster ville dock bara äta fudgen... men det gjorde inget för hennes lilla dotter vile bara ha kakan, så det gick ju på ett ut ;)

Grattis att du orkat läsa ända ner hit ;) Nattinatt!

Bild: Privat

Vad tycker du?
Postat av: Donna

Jag fyndade på Hemtex i veckan, de hade 50% på allt. Vilken lycka!

Postat av: Lalisen

Donna: Ja, de har massa fina saker. Nu vill man ju vårpynta hemma ^^

2007-03-31 @ 15:54:18
URL: http://lalisen.blogg.se
Postat av: Modesty Mia

Alltså, den där kakan låter ju bara för god! Måste testa nån gång... Vilka söta saker du köpt förresten! Alltid kul att förnya hemmet lite.

2007-04-01 @ 16:20:40
URL: http://modestymia.blogg.se
Postat av: Lalisen

Modesty Mia: Ja, den är suuupergod! Kladdig och chokladig ;) Tack, sakerna har funnit sig tillrätta nu och det blev riktigt fint :)

2007-04-02 @ 10:05:04
URL: http://lalisen.blogg.se
Postat av: Anonym

Hemtex har rea året runt så man behöver inte direkt skynda sig för att hinna till deras rea.

2007-05-19 @ 22:10:03
Postat av: Michaelirene

Incredible site!

2010-09-14 @ 10:26:27
URL: http://michaelirene.3steps.com

Skriv något gulligt här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback