Chokladcheesecake

Jag fortsätter med Nigella Lawsons recept, och denna gången skall jag prova att göra en choklad cheesecake! Min chef sa att den var to die for och att den är perfekt att bjuda på är det kommer gäster. Så eftersom två av mina syrror med familjer kommer hit imorgon och grillar så skall jag bjuda på den till efterrätt ;)

99363-779

Kort och smakbetyg kommer imorgon ;) Jag har längtat efter att hitta en riktigt god chokladcheesecake, så det här skall bli schpännande schpännande!


Uppdaterat: Ni kanske vill veta HUR man gör den också? ;)

Krossa kexen grovt och kör i matberedare tills. m. smör och kakao tills det blir stora fuktiga klumpar. Tryck ut i en springform (23 cm) och ställ i frysen medans du gör fyllningen.

Värm ugnen till 180 grader. Smält chokladen över ett vattenbad.

Rör cream cheesen mjuk och blanda sedan i socker och vaniljpulver. Vispa ned ägg, äggulor, creme fraiche och till sist den utrörda kakaon och den smälta chokladen.

Ta fram formen ur fysen och klä utsidan med ett ordentligt lager med folie. Det gör den vattentät. Ställ formen på typ en stor plåt och häll sedan i fyllningen i springformen. Häll sedan kokande vatten runt om på plåten så att springfromen står halvvägs upp i vatten. Ställ in i ugnen och grädda 45-60 min. Då bör övre delen vara genombakad medan den nedersta delen fortf. dallrar lite.

Skala av folielagren och låt den svalna lite. När den är sval nog täcker man den med plastfolie och kyler över natten.

Glasyren: Smält försiktigt choklad, grädde och sirap. När chokladen är nästan smält tar du kastrullen av värmen och vispar det hela till en slät sås. Låt såsen svalna lite, garnera sedan.

Vad tycker du?
Postat av: Eva

låter underbart smaskig, vill oxå ha=) men hur gör man den? ska man bara röra ihop allt?

2007-07-20 @ 08:22:55
Postat av: Lalisen

Eva: Ja just det ja! Hihi, nu har jag uppdaterat med hur man gör också ;)


Skriv något gulligt här

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Jag tycker:

Trackback